Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Köszöntjük olvasóinkat a Bajai III. Béla Gimnázium diáklapjának, a Bélapnak az oldalán!

Tamás könyve – egy kamaradarab gimnáziumunkban

A Tamás könyve poszt-holokauszt témájú osztálytermi előadás, melyet a 9.C osztály és a 11-12. évfolyam diákjai számára adtak elő. Egy bajai, ráadásul bélás vonatkozású esetet dolgoz fel. További részleteket a szombathelyi Mesebolt Bábszínház színészeivel készített interjúból tudhatunk meg.

Miért választottátok ezt a darabot?

Személyes indíttatásból, ugyanis a családom egy része bajai származású. Miután megismertem a „Tamás könyve” című regényt, megvettem azt édesanyámnak is karácsonyra annak emlékére, hogy ő ismerte Hábermann Tamást. Ez egy nagyon szép és ugyanakkor drámai történet. Elsősorban középiskolások és felnőttek számára dolgoztuk fel azért, hogy megismerhessék a történetnek úgy az emberi, mint a történelmi oldalát is.

Mit lehet tudni az írónőről?

Anna Maria Hábermann egy életkorát meghazudtolóan energiadús és életerős hölgy, akivel mindannyian személyes kapcsolatot ápolunk.

Mit jelent számotokra ez a történet?

A történet fókuszában a szülő-gyerek kapcsolat áll, mely mindannyiunk életét átszövi, meghatározza. Legfőbb mondanivalója az, hogy a családi életünkben is nélkülözhetetlen az őszinteség és a megfelelő konfliktuskezelés.

Általában milyen szempontok szerint történik a szereposztás?

Ez nagyon összetett dolog, hiszen nem csak egy darabot, hanem az egész színházi évad műsorrendjét kell figyelembe venni. A feladatok kiosztásánál szem előtt kell tartani a színészek egyéni fejlődését is. Olyan szereppel is meg kell bízni egy színészt, amely nem egyezik a karakterével, ezért az nagy kihívást jelenthet számára.

Az előadás után hogyan tudtok visszazökkenni a hétköznapi életbe?

A színdarab szerkezete nagyon színészbarát. Az előadás kétharmadánál rövid szünetet tartunk, mely üdítő hatással van a közönségre és a színészekre is. A darabnak ugyanis van egy íve, melynek katartikus végét egyszerűbb megcsinálni egy ilyen feszültségoldó szünet után.

A mai emberek számára mit üzenhet a darab?

A legfőbb üzenete talán az, hogy egy szülő-gyerek kapcsolatban mennyire fontos az őszinteség, a bizalom, hogy ne legyenek tabuk, s hogy ezáltal eljussunk egymáshoz, és közösen oldjuk meg az esetleges konfliktusainkat.

 

Aki kérdezett: Kosztolányi Zsófia 9.C osztályos tanuló

Akik válaszoltak:   Kovács Géza színházigazgató,

         valamint a „Tamás könyve” darab színészei az alábbi szereposztásban:

                            Janicsek Péter     - apa 

                            Dénes Emőke       - lány

                            Kőműves Csongor- Tamás

Tamás könyve – egy kamaradarab gimnáziumunkban

A Tamás könyve poszt-holokauszt témájú osztálytermi előadás, melyet a 9.C osztály és a 11-12. évfolyam diákjai számára adtak elő. Egy bajai, ráadásul bélás vonatkozású esetet dolgoz fel. További részleteket a szombathelyi Mesebolt Bábszínház színészeivel készített interjúból tudhatunk meg.

Miért választottátok ezt a darabot?

Személyes indíttatásból, ugyanis a családom egy része bajai származású. Miután megismertem a „Tamás könyve” című regényt, megvettem azt édesanyámnak is karácsonyra annak emlékére, hogy ő ismerte Hábermann Tamást. Ez egy nagyon szép és ugyanakkor drámai történet. Elsősorban középiskolások és felnőttek számára dolgoztuk fel azért, hogy megismerhessék a történetnek úgy az emberi, mint a történelmi oldalát is.

Mit lehet tudni az írónőről?

Anna Maria Hábermann egy életkorát meghazudtolóan energiadús és életerős hölgy, akivel mindannyian személyes kapcsolatot ápolunk.

Mit jelent számotokra ez a történet?

A történet fókuszában a szülő-gyerek kapcsolat áll, mely mindannyiunk életét átszövi, meghatározza. Legfőbb mondanivalója az, hogy a családi életünkben is nélkülözhetetlen az őszinteség és a megfelelő konfliktuskezelés.

Általában milyen szempontok szerint történik a szereposztás?

Ez nagyon összetett dolog, hiszen nem csak egy darabot, hanem az egész színházi évad műsorrendjét kell figyelembe venni. A feladatok kiosztásánál szem előtt kell tartani a színészek egyéni fejlődését is. Olyan szereppel is meg kell bízni egy színészt, amely nem egyezik a karakterével, ezért az nagy kihívást jelenthet számára.

Az előadás után hogyan tudtok visszazökkenni a hétköznapi életbe?

A színdarab szerkezete nagyon színészbarát. Az előadás kétharmadánál rövid szünetet tartunk, mely üdítő hatással van a közönségre és a színészekre is. A darabnak ugyanis van egy íve, melynek katartikus végét egyszerűbb megcsinálni egy ilyen feszültségoldó szünet után.

A mai emberek számára mit üzenhet a darab?

A legfőbb üzenete talán az, hogy egy szülő-gyerek kapcsolatban mennyire fontos az őszinteség, a bizalom, hogy ne legyenek tabuk, s hogy ezáltal eljussunk egymáshoz, és közösen oldjuk meg az esetleges konfliktusainkat.

 

Aki kérdezett: Kosztolányi Zsófia 9.C osztályos tanuló

Akik válaszoltak:   Kovács Géza színházigazgató,

         valamint a „Tamás könyve” darab színészei az alábbi szereposztásban:

                            Janicsek Péter     - apa 

                            Dénes Emőke       - lány

 

                            Kőműves Csongor- Tamás

Beszámoló egy környezetvédelmi projektmunkáról

A Bajai III. Béla Gimnázium néhány diákja az idei tanévben új feladatra vállalkozott. A Fotoszintévesztők (Kenyeres Karina, Schofhauser Daren – 11.B) a BISEL-módszerrel ismerkedtek meg és élményeikről most önöknek is beszámolnak.

 

Mint minden évben, idén is izgatottan vártuk a tanévre kiírt versenyeket.  Szeptember közepén találtunk rá a Földművelésügyi Minisztérium által meghirdetett Patak menti portrék című bioindikációs versenyre. Gyorsan riadoztattuk a már jól bevált csapatunkat és elkezdtük az előkészületeket.

A feladat a BISEL-módszer alkalmazása volt egy szabadon választott vizes élőhelyen. A Bisel vizsgálat előnye, hogy eredménye pontokkal fejezhető ki, illetve színskála segítségével vizuálissá tehető.  A biológiai vízmínősítés a kémiaival szemben hosszabb idejű változásokat mutat ki, és így jobban tükrözi a vízfolyás ökológiai állapotát. A vizsgálatnak vannak korlátjai. Nem tudják azonosítani a szennyeződés közvetlen okát. Évszakonként szükséges a vizsgálatokat elvégezni.

Szeptember 25-én kimentünk a Baja külterületén lévő Ferenc-tácsatorna partjára. A csatornán kiválasztottunk egy 10 méteres szakaszt. Az esős idő ellenére próbáltunk minél több mintát begyűjteni, ami többek közt gerinctelenekből, vízi és vízfelszíni növényekből, és a csatornából begyűjtött iszapból állt. Sajnos néhány kémiai jellemzőt nem sikerült megállapítanunk, mivel nem volt megfelelő eszközünk a vizsgálat elvégzésére.  A kutakodás közben végig jó hangulatban telt az idő. A minták begyűjtéséhez merítőhálót, csipeszt és különböző kutató segédeszközöket használtunk. A befogott apró élőlényeket egy-egy dobozkába raktuk, külön a növényektől. Az iszapmintákat üvegekbe tettük.

A közel kétórás terepszemle után kezdetét vette a labormunka. A felkészítő tanárunk segítségével összeszereltük a vizsgálathoz szükséges technikai dolgokat, mikroszkópot és ph-mérőt, majd megkezdtük a vizsgálódást. Egy hét állt rendelkezésünkre és be kellet látnunk, ez nem sok idő. Éppen ezért teljes erőbedobással kutakodtunk a biológiai rendek mélyében. Az álltalunk talált élőlényeket, a kémia szertárból kölcsönvett alkoholban tartósítottuk.  A szétválasztást követően a makrogerincteleneket 10-50-szeres nagyítású sztereomikroszkóp alatt alaposan megvizsgáltuk. A megvizsgált élőlényeket a testfelépítésük alapján taxonokba soroljuk. A besorolás nehézkesen ment, mert sajnos a képek nagyon rossz minőségűek voltak a határozókönyvben. A kategorizálás után megszámoltuk a taxonokat (taxon: ebben az esetben a makrogerinctelenek egyazon kategóriába sorolt és közös gyűjtőnévvel ellátott csoportja, pl.: álkérészek, víziászka stb.) és a Bisel-táblázat segítségével megállapítottuk a legérzékenyebb csoportot és annak gyakoriságát. A Bisel-index eredménye 5 lett, ami azt jelenti, hogy mérsékelten szennyezett volt a csatorna a vizsgálat időpontjában.

Mindent összevetve nagyon élveztük a feladatot. Mind a terepgyakorlatot, mind pedig az ez után következő vizsgálódást. Nem biológiából továbbtanulóként hatalmas kihívás volt számunkra a feladat, de véleményünk szerint remekül teljesítettünk, miközben a biológia egy új arcát ismerhettük meg. Szeretnénk megköszönni felkészítő tanárunk, Masa György tanár úr munkáját, aki hozzájárult kutatásunk sikeréhez, továbbá a harmonikus munkához. Hisszük, hogy kutatásaink nem csak számunkra voltak hasznosak, hanem beszámolóinkat olvasva még több diákot ösztönzünk akár a biológia, akár más tantárgyakban való elmélyedésre. Remélem, hogy eredményeink elegendőek lesznek a második fordulóba jutáshoz, de ha nem, akkor is nagyon jól szórakoztunk, mert a tantárgy egy új oldalát ismerhettük meg.

Kenyeres Karina, Schofhauser Daren

 

11.B

Karácsonyi ízelítő

Az adventi időszak hangulatát leginkább érzékeltető helyek a karácsonyi vásárok.

Minden évben hatalmas élmény, ha az ember eljut Bécsbe vagy Budapestre, hogy elvegyüljön a vásári forgatagban. Ez évben sincs ez másként, Budapest belvárosa már teljes fényárban úszik: az Andrássy út, a Váci utca, a Szent István, valamint a Vörösmarty tér is számos csodával várja az érdeklődőket. Ha már egyszer arra járunk, semmiképpen se hagyjuk ki sem a forralt bort, sem pedig a kürtöskalácsot.

Tipp: a Deák téri kürtöskalácsosnál töltött kürtőskalácsokat is árulnak az ínyenceknek.

 

Szabó Laura

Sítábor: bajai tavaszból gerlitzeni télbe

A bélások idén is jártak sítáborban. Ebben az évben – a szokásokhoz híven – ismét Ausztria volt az úticél.

Minden évfolyam képviseltette magát a táborban: legnagyobb számban - nem titkoltan - a 10.B osztály 12 fővel.

A buszos utazás az idén sem tűnt hosszúnak a jó társaság és a filmek miatt. A hegyekben hét kezdő és számos haladó élvezte a síelés örömeit négy napon keresztül. A szállás helyszíne, Faaker See, gyönyörű hely, így minden este lesétálhattunk a tóhoz, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílt a környező hegyekre.

A pályák közül mindenkinek volt bőven lehetősége megtalálni a megfelelőt, így a magamfajta biztonságos tempóban síelő ugyanúgy, mint a golyóban közlekedő. Az időjárás ugyan okozott kisebb-nagyobb nehézségeket, de egy szavunk sem lehet, mert volt hó bőven, és a négyből két napon ragyogó napsütésben síelhettünk.

Szabó Mária Laura