Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Köszöntjük olvasóinkat a Bajai III. Béla Gimnázium diáklapjának, a Bélapnak az oldalán!

Beszámoló egy környezetvédelmi projektmunkáról

A Bajai III. Béla Gimnázium néhány diákja az idei tanévben új feladatra vállalkozott. A Fotoszintévesztők (Kenyeres Karina, Schofhauser Daren – 11.B) a BISEL-módszerrel ismerkedtek meg és élményeikről most önöknek is beszámolnak.

 

Mint minden évben, idén is izgatottan vártuk a tanévre kiírt versenyeket.  Szeptember közepén találtunk rá a Földművelésügyi Minisztérium által meghirdetett Patak menti portrék című bioindikációs versenyre. Gyorsan riadoztattuk a már jól bevált csapatunkat és elkezdtük az előkészületeket.

A feladat a BISEL-módszer alkalmazása volt egy szabadon választott vizes élőhelyen. A Bisel vizsgálat előnye, hogy eredménye pontokkal fejezhető ki, illetve színskála segítségével vizuálissá tehető.  A biológiai vízmínősítés a kémiaival szemben hosszabb idejű változásokat mutat ki, és így jobban tükrözi a vízfolyás ökológiai állapotát. A vizsgálatnak vannak korlátjai. Nem tudják azonosítani a szennyeződés közvetlen okát. Évszakonként szükséges a vizsgálatokat elvégezni.

Szeptember 25-én kimentünk a Baja külterületén lévő Ferenc-tácsatorna partjára. A csatornán kiválasztottunk egy 10 méteres szakaszt. Az esős idő ellenére próbáltunk minél több mintát begyűjteni, ami többek közt gerinctelenekből, vízi és vízfelszíni növényekből, és a csatornából begyűjtött iszapból állt. Sajnos néhány kémiai jellemzőt nem sikerült megállapítanunk, mivel nem volt megfelelő eszközünk a vizsgálat elvégzésére.  A kutakodás közben végig jó hangulatban telt az idő. A minták begyűjtéséhez merítőhálót, csipeszt és különböző kutató segédeszközöket használtunk. A befogott apró élőlényeket egy-egy dobozkába raktuk, külön a növényektől. Az iszapmintákat üvegekbe tettük.

A közel kétórás terepszemle után kezdetét vette a labormunka. A felkészítő tanárunk segítségével összeszereltük a vizsgálathoz szükséges technikai dolgokat, mikroszkópot és ph-mérőt, majd megkezdtük a vizsgálódást. Egy hét állt rendelkezésünkre és be kellet látnunk, ez nem sok idő. Éppen ezért teljes erőbedobással kutakodtunk a biológiai rendek mélyében. Az álltalunk talált élőlényeket, a kémia szertárból kölcsönvett alkoholban tartósítottuk.  A szétválasztást követően a makrogerincteleneket 10-50-szeres nagyítású sztereomikroszkóp alatt alaposan megvizsgáltuk. A megvizsgált élőlényeket a testfelépítésük alapján taxonokba soroljuk. A besorolás nehézkesen ment, mert sajnos a képek nagyon rossz minőségűek voltak a határozókönyvben. A kategorizálás után megszámoltuk a taxonokat (taxon: ebben az esetben a makrogerinctelenek egyazon kategóriába sorolt és közös gyűjtőnévvel ellátott csoportja, pl.: álkérészek, víziászka stb.) és a Bisel-táblázat segítségével megállapítottuk a legérzékenyebb csoportot és annak gyakoriságát. A Bisel-index eredménye 5 lett, ami azt jelenti, hogy mérsékelten szennyezett volt a csatorna a vizsgálat időpontjában.

Mindent összevetve nagyon élveztük a feladatot. Mind a terepgyakorlatot, mind pedig az ez után következő vizsgálódást. Nem biológiából továbbtanulóként hatalmas kihívás volt számunkra a feladat, de véleményünk szerint remekül teljesítettünk, miközben a biológia egy új arcát ismerhettük meg. Szeretnénk megköszönni felkészítő tanárunk, Masa György tanár úr munkáját, aki hozzájárult kutatásunk sikeréhez, továbbá a harmonikus munkához. Hisszük, hogy kutatásaink nem csak számunkra voltak hasznosak, hanem beszámolóinkat olvasva még több diákot ösztönzünk akár a biológia, akár más tantárgyakban való elmélyedésre. Remélem, hogy eredményeink elegendőek lesznek a második fordulóba jutáshoz, de ha nem, akkor is nagyon jól szórakoztunk, mert a tantárgy egy új oldalát ismerhettük meg.

Kenyeres Karina, Schofhauser Daren

 

11.B

Karácsonyi ízelítő

Az adventi időszak hangulatát leginkább érzékeltető helyek a karácsonyi vásárok.

Minden évben hatalmas élmény, ha az ember eljut Bécsbe vagy Budapestre, hogy elvegyüljön a vásári forgatagban. Ez évben sincs ez másként, Budapest belvárosa már teljes fényárban úszik: az Andrássy út, a Váci utca, a Szent István, valamint a Vörösmarty tér is számos csodával várja az érdeklődőket. Ha már egyszer arra járunk, semmiképpen se hagyjuk ki sem a forralt bort, sem pedig a kürtöskalácsot.

Tipp: a Deák téri kürtöskalácsosnál töltött kürtőskalácsokat is árulnak az ínyenceknek.

 

Szabó Laura

Sítábor: bajai tavaszból gerlitzeni télbe

A bélások idén is jártak sítáborban. Ebben az évben – a szokásokhoz híven – ismét Ausztria volt az úticél.

Minden évfolyam képviseltette magát a táborban: legnagyobb számban - nem titkoltan - a 10.B osztály 12 fővel.

A buszos utazás az idén sem tűnt hosszúnak a jó társaság és a filmek miatt. A hegyekben hét kezdő és számos haladó élvezte a síelés örömeit négy napon keresztül. A szállás helyszíne, Faaker See, gyönyörű hely, így minden este lesétálhattunk a tóhoz, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílt a környező hegyekre.

A pályák közül mindenkinek volt bőven lehetősége megtalálni a megfelelőt, így a magamfajta biztonságos tempóban síelő ugyanúgy, mint a golyóban közlekedő. Az időjárás ugyan okozott kisebb-nagyobb nehézségeket, de egy szavunk sem lehet, mert volt hó bőven, és a négyből két napon ragyogó napsütésben síelhettünk.

Szabó Mária Laura

Rendhagyó műsor a rendkívüli helytállásról

Iskolánkban március 13-án került sor az ünnepi megemlékezésre. A műsor idén eltért az eddigiektől, hiszen nem az 1848. március 15 -i eseményeket hallhattuk, hanem az ezzel kapcsolatos érzéseket, gondolatokat a jelenkori és XX. századi művészektől. Ezeket hallva mi is elgondolkodhatunk, hogy lett volna-e bátorságunk kiállni és harcolni a szabadságért, a függetlenségünkért. Meg mertük volna-e tenni? Nem tudhatjuk, viszont azt elmondhatjuk, hogy voltak, akik megtették, és rájuk tisztelettel emlékezünk.

Diáktársaink véleménye az idei műsorról:

"Örültem, hogy a március 15 -i műsorban a diákok az énektudásukat is megcsillogtatták. Nekem ez nagyon tetszett, hangulatosabbá tette a megemlékezést. Szépen felépített volt. Nagyon jó munkát végeztek a szereplők és köszönet a felkészítő tanárnőknek is, illetve Réti tanár úrnak a rádió miatt." Csongor Virág 9.C

"Az tetszett a műsorban, hogy nem a szokásos párbeszédeket és szövegeket hallhattuk (amiket általában), nem is konkrétan március 15-ről volt szó, hanem úgy magáról a haza és az ünnep fogalmáról, így rábíztuk a hallgatóságra, hogy saját magukban fogalmazzák meg azokat az érzéseket, amiket ezek a versek és szövegek váltottak ki belőlük." Polyák Imre 9.A

Ezúton szeretnék a Bélap nevében gratulálni Nagy Erika tanárnőnek, Benkő Mónika tanárnőnek, Pethőné Kővári Andrea tanárnőnek, Réti Attila tanár úrnak és a műsorban szereplő összes diáknak!

 

Fridrich Flóra

BéLap – a kameralencse mögött

Megszokhattuk, hogy az általunk írt cikkekhez mindig kitűnő minőségű és remek beállítású képeket kapunk. Azonban mindenki figyelme a szövegre irányul, míg maga a fotó csak egy szép mellékletként társul az írás egészéhez. Hogy ki áll a kamera mögött? Varsányi Zsófi. Tizenhét éves kora ellenére komoly fotóssá vált, és felkérésekben sem szűkölködik.

Nem kis teljesítmény, hogy az iskola mellett remek fotósként működsz. Mindezen túl a gimnázium közéletében is oroszlánszerepet vállalsz: a III. Béla kultúrfelelőse – és jelölt diákelnöke – vagy.

Elsősorban, hogy bírod a sok munkát?

Én döntöttem úgy, hogy mindezeket magamra vállalom, és ameddig örömmel tudom csinálni, addig baj nem lehet. Szeretek szervezi, szeretek fotózni, a kettő együtt pedig tökéletes párosítás számomra. Természetesen fontos, hogy mindezek mellett a tanulást sem szabad elhanyagolnom, de eddig mindig sikerült megtalálnom az egyensúlyt.

 

Milyen típusú fotós felkéréseket kapsz? Milyen sűrűn vállalkozol ilyesmikre?

Magamtól inkább csak tájképeket készítek, próbálom a városi életben meglátni az apró szépségeket. A felkérések nagy része portré- vagy párfotózás, de most nyáron lesz egy esküvőfotózásom is.

Rendszeresen – havonta többször is – vállalok fotózásokat, bár egyelőre – stúdió hiányában – csak a szabadban dolgozom.

 

A technika kedvelőinek kedvez a következő kérdés. Milyen géppel dolgozol? Mik a tapasztalataid?

Egy Canon EOS 1100D tükörreflexes fényképezőgéppel dolgozom, már 1,5 éve. Emellé társul a két objektívem: egy 18-55 mm-es, illetve egy 55-250 mm-es. Utóbbit ritkábban használom emberek fotózása során.

Eleinte bizonytalan voltam, de most már nagyon örülök, hogy a Canon mellett döntöttem. Egyszerűen kezelhető, a leírás illetve az adott szakkönyvek nagyon sokat segítettek, hogy minél könnyebben elsajátítsam a fényképezés alapjait. Kezdő fotósoknak csak ajánlani tudom, megéri az árát.

 

Mindezek mellett jut időd másra is?

Természetesen. A fotózások rendszerint hétvégékre esnek, így a hétköznapokon bőven van időm a tanulásra, illetve az egyéb iskolai feladatokra. Mivel a fotózás a hobbim is, számomra a kikapcsolódást is jelenti, ha sétálhatok egyet a városban a géppel a nyakamban, és sorra kattinthatok akár 200-300 képet is.

 

Köszönöm a beszélgetést, Zsófi. Hasonló sikereket kívánok a továbbiakban!

Köszönöm szépen!

 

 

Nagy Laura