Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Köszöntjük olvasóinkat a Bajai III. Béla Gimnázium diáklapjának, a Bélapnak az oldalán!

Kávészünetben a Kávészünettel

A Kávészünet zenekar iskolánkban adott koncertje után úgy döntöttem, egy rövid interjú is készítek velük. A srácok nagyon jófejek voltak, válaszoltak a kérdéseimre, úgyhogy olvassátok szeretettel az írást!

 

A zenekarban eleinte csak ketten voltatok, Popovics György és Németh Ferenc. 

Hogyan éltétek meg a Csillag Születiket?

 

F: Érdekes volt, mert sokan túláradó örömmel fogadták, amikor továbbjutottak ebben a tehetségkutatóban, mi viszont higgadtabban örültünk. Nagyon jó élmény volt, de mi tényleg az „utca embereként" mentünk be a stúdióba és egyszerűen csak értékeltük a lehetőséget, hogy ennyi embernek megmutathatjuk, amit képviselünk. Egyébként nagyon kedvesek voltak velünk a résztvevők és a műsor készítői is, jó hangulatban töltöttük ott az időt.

A kép forrása: a Kávészünet zenekar Facebook-oldala.

 

Hogyan találkoztatok? Hogyan állt össze a ma ismert négytagú Kávészünet?

 

F: Kipi, a dobosunk már sok éve a csapat tagja, Bálint pár éve csatlakozott hozzánk, de már az első hónapokban olyan volt, mintha ezer éve ismernénk egymást. Korábban elég sok tagcsere volt, voltak zenésztársaink, akik keresgélték az útjukat. Mostanra szerintem kijelenthetem, hogy a legjobb formációban működik az együttesünk. Ráadásul nagyon sokat hülyéskedünk a színfalak mögött és a turnébuszban, nagyon jó a kapcsolatunk egymással.

 

Milyen céllal kezdtetek el zenélni? Ez mennyiben változott?

 

F: Először csak hobbi volt ez az egész, aztán a sok pozitív visszajelzés hatására rájöttünk, hogy hasznos dolgot csinálunk, például azért is, mert így, énekelve sokkal könnyebben megtanulják a diákok a verseket, és jó jegyeket is szereznek ezáltal. Így kötelező tananyagbeli művek képezik a repertoár egy jelentős részét, de van sok másfajta vers is a tarsolyban.

 

Mi inspirál titeket? Hogyan választjátok ki, hogy melyik verset zenésítitek meg? 

 

F: Sokszor intuíció alapján válogatunk, de olyan is van, hogy kötelező verseket nézegetünk, vagy éppen felkérésre zenésítünk meg valamit, amennyiben úgy érezzük, minőségi végeredmény lehet belőle. Az alapvetően mindenképp fontos, hogy hatással legyen ránk egy-egy alkotás, így minél jobbat tudunk kihozni belőle.

 

Sokat koncerteztek, és biztosan rengeteg szép élményetek van. Van kedvenc fellépésetek?

 

F: Nagyon sok koncert van már mögöttünk, és fantasztikus élményekkel gazdagodtunk ez idő alatt. Van, amikor azért emlékezetes egy fellépés, mert például a határon túl óriási örömmel fogad minket a kint élő magyarság, nem beszélve a szívélyes vendéglátásról, van, amikor egy nagyobb létszámú koncerten érezzük, hogy szeret minket a közönség, de megesik, hogy valami vicces történik velünk, vagy éppen két koncert között van időnk felfedezni egy-egy várost.

 

Van kedvenc versetek vagy költőtök? Miért pont az a vers, az a költő?

 

Gy: Nekem személy szerint József Attila a nagy kedvencem. Már tizenévesen is szerettem a verseit, de nemrég egy videót láttam róla, és még jobban megerősített benne. A kedvenc versem tőle az Óda, ami az új albumunkon is hallható lesz. Már alig várom. 

 

„Fiatalabb" korotokban is szerettetek zenélni?

 

Gy: Persze. Fecó kórusban énekelt, majd autodidakta módon kezdett el a kollégiumban gitározni tanulni. 

Én 9 éves korom óta tanulok énekelni, majd később vettem hozzá a zongorát. 

Ha a zene nem lenne, akkor nem is tudom, hogy mi lenne velünk.

 

Ha lehetőségetek lenne arra, hogy elutazzatok bárhova, akkor hova mennétek?

 

Gy: Szerencsések vagyunk, mert nagyon sokat utazunk és változatosak a napjaink. Ha választani kell, akkor valami szép helyet mondanék, ahol nincs nyoma a civilizációnak. 

 

Ha találkozhatnátok egy költővel, ki lenne az?

 

Gy: Petőfit vagy József Attilát mondanám. Talán inkább Petőfi. Csinálnánk egy selfie-t, hogy a jelen korban irigykedjenek rám az irodalomkedvelők. ?

Amúgy kíváncsi lennék, milyen ember volt. 

 

Van kedvenc színetek?

 

Gy: Van. Kék.

 

Mi volt a kedvenc tantárgyatok?

 

Gy: Változó. Általánosban a testnevelés (ahogy az lenni szokott), középiskolában a történelem és az irodalom. Középiskolában amúgy sokkal jobb tanuló voltam. Lehet, ott már benőtt valamilyen szinten a fejem lágya.

 

Piri Kornélia

Újra munkához láttak a Fotoszíntévesztők!

A tavalyi évhez hasonlóan, már idén is izgatottan vártuk a Földművelésügyi Minisztérium által meghirdetett ,,Örömforrásunk a víz” elnevezésű BISEL versenyt.

Az elmúlt évben három fordulón keresztül vizsgálódtunk, kutattunk a Ferenc-tápcsatorna területén, mely Baja városunknál válik ki a Dunából, majd a határon áthaladva Szerbiában torkollik a Tiszába. Csapatunk legnagyobb örömére, e három forduló során lehetőségünk nyílt annyi érdekes információt összeszednünk a csatornáról és annak élővilágáról, hogy ezen eredmények alapján meghívást kaptunk a döntőbe, ahol diákok százai előtt mutathattuk meg munkák eredményét.

Talán sokak számára furcsa lehet, hogy miért választottuk ismét ezt a kutatási területet.

A nyár folyamán munkálatok kezdődtek el a vízparton, a Ferenc-tápcsatorna egy részét feltúrták, ezzel teljesen megzavarva élővilágát. Az eddigi eredményeink szerint, ezek a nyári folyamatok szinte új vízivilágot hoztak létre. A vízminőség rengeteget romlott.

Idén kiválasztottunk egy 10-15 méter hosszú partszakaszt, ahol a célunk az volt, hogy minél több mintát tudjunk begyűjteni, ami gerinctelenekből, vízi és vízfelszíni növényekből, a tápcsatornából kiszűrt vízmintából és iszapból állt. Az élőlények kivadászásához merítőhálót, illetve csipeszt használtunk.

A közel másfél órás terepgyakorlatunk ismét jó hangulatban telt, bár az időjárás esős, borús volt. Az iskolába visszatérve a biológialaborunkat kaptuk meg a kutatás folytatásához. Már teljesen jól el tudunk igazodni a mikroszkópok, és ph-mérők között. A háromnapos labormunkánk során, beleástuk magunkat a biológiai rendek mélyébe. Testfelépítésük alapján különböző taxonokba soroltuk őket, majd a kategorizálás után megszámoltuk a taxonokat és a BISEL-táblázat segítségével megállapítottuk a legérzékenyebb csoportot, s annak gyakoriságát. A biotikus index eredménye 5 lett, ami azt jelenti, hogy mérsékelten szennyezett a víz.

Mindent összevetve idén is nagyon élveztük mind a terepi, mind pedig a labormunkát. Felkészítő tanárunk végig segítette a harmonikus munkát, közben pedig újabb-és újabb érdekes információkkal gazdagította tudásunk.

Végzősként kissé szomorúan fejeztük be az első fordulót, hisz tudtuk, ez az utolsó ilyen alkalom, hogy a BISEL versenyre gyűjtjük anyagunk.

Ezúton szeretnénk megköszönni Masa György tanár úrnak azt a rengeteg tudást, ami már évek óta hozzájárul sikeres eredményeinkhez és a biológia megszerettetéséhez.

 

Kenyeres Karina, Schofhauser Daren, Gyenis Vivien és Kincse Csongor

FOTOSZÍNTÉVESZTŐK csapata

 

 

Bélások Baden-Württembergben

Az idei tanévben második alkalommal került sor cserelátogatásra a Bajai III. Béla Gimnázium és a Waiblingen melletti Friedensschule-Neustadt iskola diákjai között. A két intézmény 2016-ban vette fel a kapcsolatot egymással. A program célja az angol és német nyelvi ismeretek alkalmazása, fejlesztése, valamint a másik ország kultúrájának megismerése.

A szervezés már tavasszal megkezdődött és a technika vívmányainak köszönhetően a diákok már régóta leveleztek, chateltek egymással, így szinte régi ismerősként köszöntötték egymást a személyes találkozáskor.

Szeptember 23-án 15 magyar diák utazott két kísérőtanárral (Döményné Dobosi Lejla és Keresztesné Kubovics Margit), menetrendszerinti járattal Stuttgartba / Waiblingenbe. Az éjszakai utazás fáradalmait gyorsan feledtette a lelkes fogadtatás a neustadti vonatállomáson, ahonnan együtt mentünk az iskolába. Az igazgatónő köszöntését és az iskola bemutatását közös sportvetélkedő követte. Az első nap késő délután ért véget, amikor is végre haza mehetett mindenki a vendéglátó családjához. Minden nap remek programokon vehettünk részt; ellátogattunk Stuttgartba, a Mercedes Múzeumba, és megcsodálhattuk a  tartományi fővárost a Killesberg tetejéről. Bepillantást kaptunk a környék egyik leghíresebb péküzemének működésébe, ahol perecet is süthettünk. Andreas Hesky, Waiblingen főpolgármestere is fogadott bennünket, és örömét fejezte ki, hogy a testvérvárosi kapcsolat ezen a szinten is működik, hiszen a fiatalok jelentik a jövőt, és az idegen nyelv gyakorlása mellett nagyon fontosnak tartja, hogy megismerjük egymás országát, kultúráját, gondolkodását, és barátságok szövődjenek a résztvevők között. A kulturális programok mellett a legnagyobb sikert a tripsdrilli vidámpark aratta.

A csereprogram október 27-én közös búcsúesttel zárult, ahol a német tanulók szülei is jelen voltak. Az estre magyar dalokkal, valamint magyar néptánccal készültek a bélások, ami lelkes fogadtatásra talált. Az utolsó napot a diákok a családokkal töltötték, majd könnyes búcsút véve egymástól indultunk haza, azzal a tudattal, hogy ha minden jól megy, akkor június első hetében mi látjuk vendégül a német diákokat. Addig is lehet emailezni, chatelni, fotókat cserélni.

DDL

 

Schüleraustausch mit unserer Partnerschule, dem Bela  Gymnasium in Baja

 

Vom 24.9.2018 bis zum 29.9.2018 fand unser Schüleraustausch mit dem Belà-Gymnasium in Baja statt. 15 Schülerinnen und Schüler unserer Partnerschule kamen zu Besuch und wohnten bei SchülerInnen der Klassen 7 und 8. Bei Ausflügen nach Stuttgart ins Daimlermuseum, auf den Killesberg und einem Stuttgart-Stadtspiel erfuhren wir viel über „Stäffele“, die Schwaben im Allgemeinen, über Auto-Erfinder und Friedrich Schiller und fuhren mit Begeisterung Paternoster im Rathaus.

Am Mittwoch mussten wir sehr früh aufstehen, um bei der Firma Maurer in Winnenden hinter die Kulissen schauen zu dürfen und von einem begeisterten Bäckermeister das Brezel-Legen zu lernen. Der Tag unter dem Motto „vom Korn zur Brezel“ setzte sich fort mit einer kurzen Wanderung ins Remstal zur Hegnacher Mühle, die wir besichtigten und das Mehl für die Käsespätzle beim Abschlussfest zu kaufen.

Nach einigen Runden wilder Fahrt auf allen Geräten in Tripsdrill besuchten wir am Freitag den Waiblinger Oberbürgermeister Herrn Hesky und erfuhren viel über Waiblingens Geschichte, die Kaiser-Bonbons und Fliegenfänger, die Firma Stiehl und Geschichtliches zu Staufern, Saliern und und und… Herr Hesky betonte, wie wichtig das Erlernen und Praktizieren einer Fremdsprache sei und zum Frieden in Europa beiträgt – gerade durch solche Schüleraustäusche wie der unsere.

Neben Spätzle gabs bei der Abschiedsparty weitere typisch schwäbische „Spätzialitäten“ zum Schmausen sowie schwungvolle ungarische Tänze und Lieder und kleine musikalische Darbietungen sowie Spiele.

Nach einem ereignisreichen Samstag in den Familien hieß es nachmittags schon wieder Abschiednehmen am Neustädter Bahnhof. Eine kurze, sehr intensive und gewinnbringende Zeit war leider schon wieder zu Ende und wir freuen uns jetzt schon auf unseren Gegenbesuch im Frühjahr 2019 bei unseren ungarischen Freunden in Baja! Bis dahin wird der Kontakt zwischen den Austauschpartnern eifrig gepflegt.

                                                                                              Heide Kutzner

Tamás könyve – egy kamaradarab gimnáziumunkban

A Tamás könyve poszt-holokauszt témájú osztálytermi előadás, melyet a 9.C osztály és a 11-12. évfolyam diákjai számára adtak elő. Egy bajai, ráadásul bélás vonatkozású esetet dolgoz fel. További részleteket a szombathelyi Mesebolt Bábszínház színészeivel készített interjúból tudhatunk meg.

Miért választottátok ezt a darabot?

Személyes indíttatásból, ugyanis a családom egy része bajai származású. Miután megismertem a „Tamás könyve” című regényt, megvettem azt édesanyámnak is karácsonyra annak emlékére, hogy ő ismerte Hábermann Tamást. Ez egy nagyon szép és ugyanakkor drámai történet. Elsősorban középiskolások és felnőttek számára dolgoztuk fel azért, hogy megismerhessék a történetnek úgy az emberi, mint a történelmi oldalát is.

Mit lehet tudni az írónőről?

Anna Maria Hábermann egy életkorát meghazudtolóan energiadús és életerős hölgy, akivel mindannyian személyes kapcsolatot ápolunk.

Mit jelent számotokra ez a történet?

A történet fókuszában a szülő-gyerek kapcsolat áll, mely mindannyiunk életét átszövi, meghatározza. Legfőbb mondanivalója az, hogy a családi életünkben is nélkülözhetetlen az őszinteség és a megfelelő konfliktuskezelés.

Általában milyen szempontok szerint történik a szereposztás?

Ez nagyon összetett dolog, hiszen nem csak egy darabot, hanem az egész színházi évad műsorrendjét kell figyelembe venni. A feladatok kiosztásánál szem előtt kell tartani a színészek egyéni fejlődését is. Olyan szereppel is meg kell bízni egy színészt, amely nem egyezik a karakterével, ezért az nagy kihívást jelenthet számára.

Az előadás után hogyan tudtok visszazökkenni a hétköznapi életbe?

A színdarab szerkezete nagyon színészbarát. Az előadás kétharmadánál rövid szünetet tartunk, mely üdítő hatással van a közönségre és a színészekre is. A darabnak ugyanis van egy íve, melynek katartikus végét egyszerűbb megcsinálni egy ilyen feszültségoldó szünet után.

A mai emberek számára mit üzenhet a darab?

A legfőbb üzenete talán az, hogy egy szülő-gyerek kapcsolatban mennyire fontos az őszinteség, a bizalom, hogy ne legyenek tabuk, s hogy ezáltal eljussunk egymáshoz, és közösen oldjuk meg az esetleges konfliktusainkat.

 

Aki kérdezett: Kosztolányi Zsófia 9.C osztályos tanuló

Akik válaszoltak:   Kovács Géza színházigazgató,

         valamint a „Tamás könyve” darab színészei az alábbi szereposztásban:

                            Janicsek Péter     - apa 

                            Dénes Emőke       - lány

                            Kőműves Csongor- Tamás

Tamás könyve – egy kamaradarab gimnáziumunkban

A Tamás könyve poszt-holokauszt témájú osztálytermi előadás, melyet a 9.C osztály és a 11-12. évfolyam diákjai számára adtak elő. Egy bajai, ráadásul bélás vonatkozású esetet dolgoz fel. További részleteket a szombathelyi Mesebolt Bábszínház színészeivel készített interjúból tudhatunk meg.

Miért választottátok ezt a darabot?

Személyes indíttatásból, ugyanis a családom egy része bajai származású. Miután megismertem a „Tamás könyve” című regényt, megvettem azt édesanyámnak is karácsonyra annak emlékére, hogy ő ismerte Hábermann Tamást. Ez egy nagyon szép és ugyanakkor drámai történet. Elsősorban középiskolások és felnőttek számára dolgoztuk fel azért, hogy megismerhessék a történetnek úgy az emberi, mint a történelmi oldalát is.

Mit lehet tudni az írónőről?

Anna Maria Hábermann egy életkorát meghazudtolóan energiadús és életerős hölgy, akivel mindannyian személyes kapcsolatot ápolunk.

Mit jelent számotokra ez a történet?

A történet fókuszában a szülő-gyerek kapcsolat áll, mely mindannyiunk életét átszövi, meghatározza. Legfőbb mondanivalója az, hogy a családi életünkben is nélkülözhetetlen az őszinteség és a megfelelő konfliktuskezelés.

Általában milyen szempontok szerint történik a szereposztás?

Ez nagyon összetett dolog, hiszen nem csak egy darabot, hanem az egész színházi évad műsorrendjét kell figyelembe venni. A feladatok kiosztásánál szem előtt kell tartani a színészek egyéni fejlődését is. Olyan szereppel is meg kell bízni egy színészt, amely nem egyezik a karakterével, ezért az nagy kihívást jelenthet számára.

Az előadás után hogyan tudtok visszazökkenni a hétköznapi életbe?

A színdarab szerkezete nagyon színészbarát. Az előadás kétharmadánál rövid szünetet tartunk, mely üdítő hatással van a közönségre és a színészekre is. A darabnak ugyanis van egy íve, melynek katartikus végét egyszerűbb megcsinálni egy ilyen feszültségoldó szünet után.

A mai emberek számára mit üzenhet a darab?

A legfőbb üzenete talán az, hogy egy szülő-gyerek kapcsolatban mennyire fontos az őszinteség, a bizalom, hogy ne legyenek tabuk, s hogy ezáltal eljussunk egymáshoz, és közösen oldjuk meg az esetleges konfliktusainkat.

 

Aki kérdezett: Kosztolányi Zsófia 9.C osztályos tanuló

Akik válaszoltak:   Kovács Géza színházigazgató,

         valamint a „Tamás könyve” darab színészei az alábbi szereposztásban:

                            Janicsek Péter     - apa 

                            Dénes Emőke       - lány

 

                            Kőműves Csongor- Tamás