Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Köszöntjük olvasóinkat a Bajai III. Béla Gimnázium diáklapjának, a Bélapnak az oldalán!

Exkluzív interjú Leiner Laurával

Leiner Laurának, a népszerű írónőnek hivatalos honlapján (http://www.leinerlaura.hu/) olvastam arról, hogy a Szent Johanna gimi szerzője szívesen válaszol a suliújságos megkeresésekre, interjúkérdésekre. Ezért gondoltam arra, hogy megpróbálok írni Neki. Két héttel később válaszolt.

Mikor kezdtél el foglalkozni az írással? Eleve regényírással kezdted, vagy novellákkal, kisebb szösszenetekkel?

- Egészen 18 éves koromig nem tudtam, hogy író leszek, akkor kezdtem el írni az első regényemet, majd rögtön utána megírtam a folytatását is. Azóta jelennek meg köteteim. 


Mi szerettél volna lenni középiskolás korodban? Gondoltál az írásra úgy, mint foglalkozásra?

- Nem, középiskolás koromban még nem tudtam, hogy író leszek. Én a "kivárós" kategóriába tartoztam, nem volt konkrét elképzelésem, csak vártam, hogy megtaláljam, vagy megtaláljon az, ami nekem való. 


Amikor elhatároztad, hogy kiadatod a könyved, tartottál a kiadóktól és a közvéleménytől?

- 18 éves voltam, amikor az első regényem megjelent, Remek! címmel. Akkor nem tudtam, hogy ez mivel járhat, csak szerettem írni, de visszagondolva nagyon örülök, hogy a komolyabb sikert a Szent Johanna gimi hozta meg, mert a kötet megjelenésekor már 25 éves voltam, és azt hiszem, hogy sokkal jobban kezeltem az egészet, mint 18 évesen tettem volna. :) 


Mi ihlette az egyik nagy rajongótáborral rendelkező könyvedet, A Szent Johanna gimit? 

- Szerettem volna egy olyan ifjúsági sorozatot írni, ami „itt és most" játszódik, ami a mai tizenévesekről szól. 2010-ben, az első Szent Johanna gimi megjelenésekor nagyon hiánypótlónak számított egy ilyen kötet. 


Van bármelyik könyvedben olyan szereplő, aki hasonlít rád? Ha igen, ki az?

- A Szent Johanna gimi fiú karakterei (főként Ricsi) zenei ízlése áll hozzám a legközelebb, középiskolában külsőleg leginkább Katára hasonlítottam, a legújabb regényem (Késtél) karakterébe pedig bele tudtam írni az ismertség árnyoldalát is, mert az elmúlt években szereztem tapasztalatot a témában.

(Az írónőről készült kép forrása Leiner Laura szerzői Facebook-oldala)

 Tervezel más műfajú könyveket is írni?

- Egyelőre nem, mert nagyon jól érzem magam az ifjúsági/szórakoztató kategóriában. :)


Milyen típusú könyveket szeretsz olvasni? Van kedvenc könyved?

- Nagyon sok könyvet olvasok, kedvenc szerzőim Hunter S. Thompson, J.R.R. Tolkien, Douglas Adams és Philip K. Dick. 


Van szabadidőd az írás mellett? Mit szeretsz csinálni szabadidődben?

- Szabadidőmben igyekszem sokat olvasni, filmeket és sorozatokat nézek, és természetesen az olvasóimmal beszélgetek a twitteren. :) 


Van példaképed? Ha igen, ki?

- Konkrét példaképem nincs, de rengeteg kedvenc íróm és könyvem van. 


Mit mondanál azoknak a diákoknak, akik a jövőben írással szeretnének foglalkozni?

- Hogy szeressenek írni, mert ez a legfontosabb. Továbbá, hogy mindig fejezzék be a történeteket, mert sajnos félkész kézirattal a kiadók nem igazán foglalkoznak. 

 

Köszönöm szépen a kérdéseket, és sok szeretettel üdvözlöm a Bajai III. Béla Gimnázium diákjait és pedagógusait. 

Leiner Laura 

 

Az interjú készítője:

 

Szabolcs Laura

 

Advent in Wien

Két jelzővel tudnánk legjobban jellemezni a Bécsben töltött napjainkat: sajnos rövid volt, viszont annál tartalmasabb. Miután megérkeztünk, rögtön meglátogattuk a Schönbrunner Schloss-t, mely a város egyik legismertebb nevezetessége. Ferenc Józsefnek és Erzsébet császárnénak a nyári lakhelye volt. Az épület bejárása után bőven volt időnk az ott lévő karácsonyi vásár, illetve a hátsó kert megszemlélésére is. Az idegenvezetést az audioguide-ok tartották. Röpke három óra tartózkodás után körbejártuk a Ringstraße-t, megismerkedve a legtöbb nevezetességgel, amik például a Parlamentsgebäude és az Universität Wien. Elfoglaltuk szobáinkat szállásunkon, majd a lepakolás után múzeumlátogatás következett. Választási lehetőségünk a Kunsthistorisches, illetve a Naturhistorisches Museum között volt. Az itt eltöltött órák érdekesek, izgalmasak és leginkább nagyon élvezhetőek voltak. Miután ezekkel végeztünk, az utunk a Pizzeria Frascati étterembe vezetett, ahol egy igazi bécsi specialitást, Wiener Schnitzel mit Pommes-t ehettünk. Az ínycsiklandó vacsora után a város legnagyobb karácsonyi vásárához látogattunk el, a Rathaus elé, mely nagyon hangulatos volt, és a hideg idő ellenére is melegséggel töltötte el az embereket.

Az idő végeztével visszatértünk szállásunkra, ahol kipihenhettük a nap fáradalmait, illetve a kora reggeli indulást. Másnap a reggelit és a bepakolást követte a Staatsoper körbejárása német nyelvű idegenvezetéssel, ahol rengeteg információt megtudtunk erről a gyönyörű épületről. Ezután a Kärtner Straße-n keresztül a Hofburg-ba mentünk, ahol szintén audioguide vezette utunkat az épületen belül. Itt megtekinthettük a császári család gazdag étkészletét és ruhatárát is. Miután körbejártuk a hatalmas épületet, négy óra szabadprogram várt ránk. Mindenki mehetett saját kedve szerint, térképpel felszerelkezve oda, ahová akart. A szabadprogram után buszra szálltunk, és indultunk a Hundertwasserhaus felé. Ennek az épületnek az érdekessége, hogy nem tartalmaz egyenes vonalakat, és csak és kizárólag újrahasznosított anyagokból épült. A tetőn hatalmas fák és bokrok nőttek. Fantasztikus látvány volt, akárcsak a múzeumok és a többi épület. Szerencsés módon útközben minden nevezetességről kaptunk információkat diáktársainktól, illetve tanárainktól. Érdekesebbnél érdekesebb és szebbnél szebb dolgokat láthattunk, és sokat tanultunk is ez alatt a két nap alatt. Talán mindenki nevében nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez egy nagyszerű út volt, és kár lett volna kihagyni!

 

Hangya Noémi és Babity Balázs (11.D)

Öt karácsony

Ahány ház, annyi szokás. Ahány ország, annyi karácsony. Az ünnep közeledtével felvettem a kapcsolatot külföldi, esetleg kint élő magyar ismerőseimmel. Az ottani szokásokról kérdeztem őket.

Egy kínai levelezőtársam (20) elsősorban tudatta velem, hogy nem jó embert faggatok. Közel sem olyan fontos ünnep náluk a karácsony, mint Magyarországon. Ilyenkor szünetük sincsen. Jó példa erre ő, akinek 24-ére tűzték ki a vizsgáját az egyetemen. Egyszerűen karácsony reggel boldog karácsonyt kívánnak egymásnak, majd olyan általános dolgokat tesznek napközben, ami mindennapi rutinjukat tükrözi.

Ivona, a horvát barátnőm (16) – egykori cserediákom - úgy kezdte beszélgetésünket, hogy amennyire ismeri Magyarországot, szerinte ugyanúgy ünneplünk mi, mint ők. Alá is támasztotta ezt, amikor elmesélte a következőket: szenteste feldíszítik a fát, sütiket sütnek, amit karácsony napján esznek meg, mert egészen addig sem édességet, sem húst nem fogyasztanak. Később elmennek éjféli misére a családdal, majd ezek után kezdődik igazi az ünneplés családi és baráti körben. Tehát déli szomszédunknál úgy zajlik minden, mint nálunk.

Réka (23), egy kedves ismerősöm az év utolsó szakaszát Svájcban, Brigelsben tölti. Előre közölte, hogy a családi ünneplésről nem tud sokat mondani, mert egy szállodában dolgozik. (Annyit azonban hozzátett, hogy az ajándékozást 25-én reggel tartják.) Imádja a hangulatot, mert reggeltől estig kellemes karácsonyi dalok szólnak. Az egész faluban a szállodák tetőtől talpig díszbe vannak öltözve, ám az utcák, családi házak közel sem annyira. Sokkal visszafogottabbak, mint az amerikaiak, sőt még a magyaroknál is kevesebb égőt, díszt használnak.

A legösszetettebb és leghosszabb választ Karolinától (19) egy lengyel barátnőmtől kaptam. Lengyelország nagyon katolikus állam, így érthető, hogy náluk a karácsony kulcsfontosságú. Szenteste kapja a legnagyobb szerepet. Amikor az első csillag megjelenik az égen, megkezdik a tradicionális vacsorát. A fehér asztalterítőn elhelyezett széna Jézus születéséről emlékezik meg. Aznap ők sem esznek húst, ez alól kivétel a hal. Az étkezés egy imával, jókívánságokkal kezdődik, majd elosztják egymás közt az ostyát. Mindent összevetve 12 fogást tálalnak fel a lengyelek, melyek a 12 apostolt jelképezik. Különleges ételeket szolgálnak fel, ilyen például a gombával töltött gombócos céklaleves, fehérrépa- vagy gombaleves. Számos lengyel specialitást felsorolt még, mind olyan ínyenc, mint az előbbiek. A karácsonyi asztalon további egy tányért mindig tisztán hagynak egy váratlan vendég számára. A többi szokásuk már a magyarral egyezik: elmennek éjféli misére, ellátogatnak a temetőbe néhai családtagjaik sírjához, mindezek után pedig családjukkal, barátaikkal töltik a szent ünnep hátramaradó részét.

Ezen országok közül legérdekesebb nekünk, magyaroknak a karácsony a tengeren túlon… sőt, egy latin-amerikai országban! Én sem tudtam sokat az ő szokásaikról, ám egy ismerősöm, Zoli - a TV2 munkatársa - éppen Costa Ricán dolgozik, és elárult pár dolgot a karácsonyról. Nem sokat érzékelnek az ottani ünneplésből, ugyanis munkájuk miatt nem jut idejük „adventelésre”, azt viszont észrevették, hogy az amerikai mintához hasonlóan ünnepelnek. Erről árulkodik az, hogy már december elején felállítják a fenyőfákat feldíszítve, az üzleteket is kivilágítják fényfüzérekkel, illetve karácsonykor az óceánparton megrendezésre kerülnek az úgynevezett „beach partyk”. Emellett az adventi időszakban minden nagyvárosban vannak felvonulások, karneválok, melynek részesei is voltak San Jose-ban, a fővárosban.

 

Nagy Laura

Beszélgetés a kanapén

Szabó Róbert nyilatkozott újságunknak a tíznapos verstáborról, amin járt.

Hol volt ez a tábor?

Csíkcsomortánban voltunk tíz napot egy  irodalmi verstáborban.

Mi volt ennek a lényege?

Ez arról szólt, hogy múlt évben elkezdődött egy rendezvénysorozat, a Versünnep Fesztivál, és ezen fiatalok szavaltak.

Te hogy kerültél bele ebbe az egészbe?

Én is indultam ezen a megmérettetésen, és aki megnyerte ezt a versenyt, az jöhetett a táborba. Kivételes eset vagyok, mert én csak egy mellék rendezvényén vettem részt, ahol két különdíj is volt: vagy továbbjutok versfesztivál döntőjébe, vagy megnyerem ezt a táborban való részvételt. Nekem sikerült megnyernem az utóbbit, szóval szerencsés voltam.

Milyen volt a szállásotok?

Van egy szálló Csomortánban, az a neve, hogy Szellő Szálló. Ez egy mini szálló, de a lényeg az volt, hogy együtt volt a csapat. Voltak öt-, illetve háromfős szobák, Nekem sikerült egy ötfős szobába kerülnöm, ahol nem voltam egyedül.

Jó volt a társaság?

Nagyon jó, az esti programok után mi is próbáltuk lefoglalni magunkat, beugróztunk meg kitaláltunk helyzetgyakorlatokat, szóval elvoltunk.

Milyen programok voltak?

A tábor tematikája alapján az egyik nap tréningeztünk, ez helyzetgyakorlatokból meg verselemzésekből állt, a másik nap pedig elmentünk kirándulni.

Miket láttatok?

Megnéztünk sok templomot, meg rengeteg emlékhelyet, jártunk például Brassóban is, ahol megnéztük a Fekete-templomot.

Ezek mellett Robi megengedte, hogy egyik akkor készült művét is megjelentessük:

Irónia

Mert a szerelem az élet megrontója

Kérdezz meg bárkit, én vagyok a legjobb tudója,

Bájos kis hazugság szép maskarába bújtatva,

De mikor üt az óra, az álarcok lehullnak.

S mit találsz a helyén?

Semmi mást, csak mély sötét

Érzelmek eszetlen forgatagát,

Melyben egy piciny csónak,

Mint szeles vad tengeren,

Küzd a hullámok ellen,

Melynek oldalára egy szót véstek:

 

Espoir! - Remény!

 

Kérdezett: Galambos Viktória

Figyeljünk egymásra!

Sajnálatos módon a mai világban egyre többször kell szembesülnünk az iskolán belüli erőszakkal.

Két fő típust különböztethetünk meg: tanár és diák, illetve diák és diák közti erőszakot. Mindkettőt bonthatjuk tovább még fizikai és lelki bántalmazásra.

Tanár és diák viszonylatban sajnos egyre többször fordul elő a tanárverés, de a leggyakoribb mégiscsak a tanár által bántott gyerek esete. A szóbeli sérelmezés, a lelki terrorban tartása a gyerekeknek is a mindennapok részévé vált. Sajnos ez sokszor vezet odáig, hogy a sok bántó szó miatt a diák fenyegetve érzi magát az órákon, nehezen viseli, ha ki kell állnia az osztály elé, hiszen az rögzült benne, hogyha rosszul tud valamit, vagy éppen nem is tudja, akkor tanára (az esetleges rossz jegy mellé) még csúfolhatja, meg is alázhatja a diáktársai előtt. A jogszabályok értelmében a tanár által fizikailag bántalmazott gyermek feljelentést tehet az adott tanár ellen, ami bírósági pert vonhat maga után. A verbális és pszichés bántalmazás a törvény értelmében nem feltétlen jár pereskedéssel, de a rágalmazás és becsületsértés már szabálysértésnek minősül.

A diák-diák közti erőszak nagyon gyakori az iskolákban – leginkább középiskolákban, a 13-14 év feletti diákok körében.  Itt már több verziójával találkozhatunk a bántalmazásoknak:

1. fizikai agresszió: a legjellemzőbb, amikor az erőfölényben lévő gyerekek bántalmazzák a náluk fiatalabbat, kisebbet, gyengébbet.

2. szóbeli csúfolódás, megalázás: leginkább bizonyos tulajdonságok miatt bánthatják a kiszemeltet (fogyatékosság, rossz iskolai eredmények); sértő hazugságokat terjesztenek róla (becsületsértés); családját, körülményeit kritizálják; etnikai, vallási csoportja miatt gúnyolják.

3. szociális kirekesztés: az adott gyereket nem fogadják be a közösségbe, levegőnek nézik, nem beszélnek vele.

Az iskolai zaklatásnak sok következménye lehet a későbbiekre nézve:

- gyakori hiányzás az iskolából

- romlik az iskolai teljesítmény

- visszahúzódó, ideges viselkedés jellemzi az áldozatokat

- szomorúak, gyakran sírnak, ami akár súlyosabb következményekhez is vezethet (mind fizikai, mind lelki bántalmazás esetén), mint például a depresszió, halálvágy

- dühösnek, durvának látszanak, gyakoriak az érzelemkitöréseik, dührohamaik.

Diák ellen is lehet feljelentést tenni, 14 éves kor felett büntetőeljárás lefolytatása is kötelező, amennyiben törvénybe ütköző testi sértés, zsarolás, garázdaság, becsületsértés gyanúja fennáll. 

 

A bántalmazott gyerekek számára már egyre több fórum jött létre, ahol névtelenül beszélhetnek az őket érintő problémákról. Már külön alkalmazást is fejlesztett az UNICEF, ahol azonnal kérhetünk segítséget: http://unicef.hu/helpapp/. Telefonon a Kék-vonalat hívhatják a segítségkérők: 116-111.

Senki ne hagyja, hogy elfajuljanak az iskolai bántalmazások! Mindenképpen szóljatok szüleiteknek, osztályfőnökötöknek, tanárotoknak, vagy ha elsőre félelmetesnek is tűnik egy felnőttel való beszélgetés, keressetek fel minket, a Diákönkormányzat tagjait, hiszen feladatunk, hogy a diákokat érintő problémákban megoldást találjunk! Értetek vagyunk!

 

A Bajai III. Béla Gimnázium Diákönkormányzata nevében:

 

Varsányi Zsófi