Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Köszöntjük olvasóinkat a Bajai III. Béla Gimnázium diáklapjának, a Bélapnak az oldalán!

Figyeljünk egymásra!

Sajnálatos módon a mai világban egyre többször kell szembesülnünk az iskolán belüli erőszakkal.

Két fő típust különböztethetünk meg: tanár és diák, illetve diák és diák közti erőszakot. Mindkettőt bonthatjuk tovább még fizikai és lelki bántalmazásra.

Tanár és diák viszonylatban sajnos egyre többször fordul elő a tanárverés, de a leggyakoribb mégiscsak a tanár által bántott gyerek esete. A szóbeli sérelmezés, a lelki terrorban tartása a gyerekeknek is a mindennapok részévé vált. Sajnos ez sokszor vezet odáig, hogy a sok bántó szó miatt a diák fenyegetve érzi magát az órákon, nehezen viseli, ha ki kell állnia az osztály elé, hiszen az rögzült benne, hogyha rosszul tud valamit, vagy éppen nem is tudja, akkor tanára (az esetleges rossz jegy mellé) még csúfolhatja, meg is alázhatja a diáktársai előtt. A jogszabályok értelmében a tanár által fizikailag bántalmazott gyermek feljelentést tehet az adott tanár ellen, ami bírósági pert vonhat maga után. A verbális és pszichés bántalmazás a törvény értelmében nem feltétlen jár pereskedéssel, de a rágalmazás és becsületsértés már szabálysértésnek minősül.

A diák-diák közti erőszak nagyon gyakori az iskolákban – leginkább középiskolákban, a 13-14 év feletti diákok körében.  Itt már több verziójával találkozhatunk a bántalmazásoknak:

1. fizikai agresszió: a legjellemzőbb, amikor az erőfölényben lévő gyerekek bántalmazzák a náluk fiatalabbat, kisebbet, gyengébbet.

2. szóbeli csúfolódás, megalázás: leginkább bizonyos tulajdonságok miatt bánthatják a kiszemeltet (fogyatékosság, rossz iskolai eredmények); sértő hazugságokat terjesztenek róla (becsületsértés); családját, körülményeit kritizálják; etnikai, vallási csoportja miatt gúnyolják.

3. szociális kirekesztés: az adott gyereket nem fogadják be a közösségbe, levegőnek nézik, nem beszélnek vele.

Az iskolai zaklatásnak sok következménye lehet a későbbiekre nézve:

- gyakori hiányzás az iskolából

- romlik az iskolai teljesítmény

- visszahúzódó, ideges viselkedés jellemzi az áldozatokat

- szomorúak, gyakran sírnak, ami akár súlyosabb következményekhez is vezethet (mind fizikai, mind lelki bántalmazás esetén), mint például a depresszió, halálvágy

- dühösnek, durvának látszanak, gyakoriak az érzelemkitöréseik, dührohamaik.

Diák ellen is lehet feljelentést tenni, 14 éves kor felett büntetőeljárás lefolytatása is kötelező, amennyiben törvénybe ütköző testi sértés, zsarolás, garázdaság, becsületsértés gyanúja fennáll. 

 

A bántalmazott gyerekek számára már egyre több fórum jött létre, ahol névtelenül beszélhetnek az őket érintő problémákról. Már külön alkalmazást is fejlesztett az UNICEF, ahol azonnal kérhetünk segítséget: http://unicef.hu/helpapp/. Telefonon a Kék-vonalat hívhatják a segítségkérők: 116-111.

Senki ne hagyja, hogy elfajuljanak az iskolai bántalmazások! Mindenképpen szóljatok szüleiteknek, osztályfőnökötöknek, tanárotoknak, vagy ha elsőre félelmetesnek is tűnik egy felnőttel való beszélgetés, keressetek fel minket, a Diákönkormányzat tagjait, hiszen feladatunk, hogy a diákokat érintő problémákban megoldást találjunk! Értetek vagyunk!

 

A Bajai III. Béla Gimnázium Diákönkormányzata nevében:

 

Varsányi Zsófi

"Ha tehetném, bármikor visszamennék"

Rideg Bettinával, a 10. D osztály tanulójával beszélgetek, aki részt vett a bélások szeptemberi olaszországi útján. Élményeiről kérdezem.

Itália csodálatos (saját, nyári tapasztalatom alapján jelenthetem ki), és az utazók sok látványosságot tekinthettek meg. Betti, neked melyik nyerte el legjobban tetszésedet?

Kijelenthetem, hogy a kedvencem Velence volt. Az utcák, a látvány gyönyörű. Különleges élményben volt részünk, amikor egy üveggyártó bácsinál jártunk. Nagyon ügyes volt, saját, kézzel készített dolgait árulta kis boltjában. Emellett Padovában az egyetem nagyon tetszett, de a többi város, ahol jártunk, mind szép volt.

 

Tudomásom szerint tengerpart közelében szálltatok meg. Volt lehetőségetek a fürdőzésre?

Szállásunk Lido di Jesolóban, közvetlenül a tengerpart mellett terült el. Hotelünk, a Terra Mare mindenki számára kellemes volt. Fürdeni sajnos csak késő este tudtunk, és ilyenkor már az idő borulttá, a víz hideggé vált, így nem sokan mentünk be. 


Volt alkalmad megkóstolni a tradicionális olasz ételeket? Melyik volt a kedvenced? Pizza? Spagetti? Kávé?

Tapasztalataim alapján mindenhol lehetett találkozni tipikus olasz ételekkel. Pizzát Padovában, a hagyományos olasz fagyit Veronában kóstoltam meg. Mind nagyon ízlett. Kávét nem ittam, mert nem kávézom, de egyszer majd biztos kipróbálom. 


Nagy élményként könyveled el ezt a szűk egy hetet? Visszatérnél Itáliába?

Hatalmas élmény volt. Ha tehetném, bármikor visszamennék.

 

Nagy Laura 

Gólyaavató egy kilencedikes szemével

Nagy hagyománya van a gólyák avatásának itt nálunk, a Bélában. A már elballagott diáktársaink tudnának mesélni a régi, nagy, híres-neves gólyabálokról, melyeket még az MNÁMK tornacsarnokában rendeztek. Tanárparódiák, tánc, avatás, avagy minden szép és jó, amit megérdemelnek gólyáink. Immár három éve, azaz mióta én és évfolyamtársaim kis hetedikesként léptünk be az iskola kapuin, egy másféle gólyabál, úgynevezett gólyaavató kerül megrendezésre. Nekünk egy szabadtéri, középkori avatót rendeztek az akkori tizenegyedikesek, tavaly az iskola udvarán avatták fel az újoncokat, idén pedig az iskola tornatermében. A kijelölt osztálytermekben, interaktív táblákon keresztül lehetett megtekinteni a műsort és az avatást. A technika ördöge sajnos közbeszólt, nem zajlott le problémamentesen a közvetítés, de így is élvezhető volt. Én, illetve pár osztálytársam az A2-es terem felé vettük az irányt aznap este, de szóltak nekünk a műsor kezdete előtt pár perccel, hogy vannak még szabad helyek a csarnokban, így hát megindultunk és sikeresen helyet is foglaltunk. Felvezetésként megtudtuk, hogy királyunk és királynőnk meglátogatja tartományunkat (iskolánkat), és beszámolót várnak az itt történtekről, vagyis mégis kik, miért, illetve hogyan rabolták el gólyáink osztályfőnökeit. Megtekinthettük a rablásról szóló kisfilmet, melyben betekinthettünk a gólyák feladataiba az elmegyógyintézetté átalakított iskolában. A film végén hatalmas taps jelezte, hogy milyen jó munkát is végeztek szervezőink. Mindezek után minden bejövő osztály egy kis műsorral készült, voltak, akik táncoltak, gyerekdalt, vagy akár saját szerzeményt adtak elő, egyszóval mindenki kitett magáért. Végezetül megkezdődött a hivatalos „bélás diákká” avatás, illetve új tanáraink avatása. Az utolsó oklevél átadása után kezdetét vette a táncház, így igazán jó hangulatban telt az este további része. Ezúton szeretném üdvözölni „új” bélás társaimat, tanárainkat, illetve köszönetet mondani a 11. évfolyamnak, hogy kitalálták és lebonyolították a gólyaavatót. Igazán hálásak vagyunk nektek!

Fotó: Varsányi Zsófi

 

Szöveg: Polyák Imre

Divat minden mennyiségben

Mielőtt belevagnék egy hosszú értekezésbe akármiről, szeretném elmondani, hogy nagyjából miket fogtok itt látni. Természetesen az aktuális időszak divatszíneit, újabb darabjait, lelőhelyekkel ellátva, de ezeken kívül néha egy-egy sztár aktuális, vagy éppen régebbi baklövéseit is igyekszem leleplezni.

Idén nyáron hódítottak a pasztell árnyalatok: mind ruhákon, mind kiegészítőkön megjelentek. Bár itt az ősz, de a nyáron beszerzett göncöket nem érdemes kidobni, ugyanis ezek a holmik nagyon jól beleillenek egy szeptemberi vagy akár októberi összeállításba. Ha már egyszer visszautalunk a nyári trendekre, akkor muszáj szót ejteni a virágmintáról, ami - az meg egy dolog, hogy tavasszal - de idén ősszel is hódít! Bármilyen meglepő, de ez a mindannyiunkat a könnyű, kis ruhákra és lenge szoknyára emlékeztető minta megjelenik a szeles őszi napokon is. Szóval, ha egy divatlap címlapján ezzel találkoztok, akkor szó sincs szerkesztői hibáról, sem évszaktévesztésről.
A tavalyi jolly joker-darabok, a kockás ingek és szoknyák továbbra is divatban maradnak minden mennyiségben, az ízlésesség határain belül és azokon túl.

 

Szabó Laura

Hangulatjelentés a Bélás napról

Idén is – az előző évekhez hasonlóan – megrendezésre került iskolánkban a Bélás nap. A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási napon számos programon vehettünk részt. Több tanulóval is beszéltem, megkérdeztem véleményüket a programokról. A kínálat idén nagyon jól sikerült, mert voltak „tudományosabb” jellegű rendezvények – bár ezeken is inkább a szórakozás volt a cél –, és sokunk örömére kevésbé tudományosak is. Ebben a megkérdezettek is egyetértettek. A kedvencek között volt a Lóverseny, de voltak olyanok (elsősorban lányok), akik a Kockahas-versenyt várták a legjobban. Népszerűek voltak még a különböző kvízek, valamint a „szerencsejátékok” is. Volt olyan program (például a Kukiragasztó verseny), ahol annyian voltak, hogy egy idő után már nem is tudtak több embert fogadni.
Viszont, mint tudjuk, ezt mind meg kellett szervezni. A programok diákszervezői egytől egyig élvezték a feladatot, az osztályokban pedig a diákok egymásnak adva a stafétabotot vállaltak felügyeletet.
Néhány vélemény…

Szervező: „A mi programunkkal elég sok munka volt, mire az egész összeállt, de együtt csináltuk a legjobb barátaimmal, direkt így is vállaltuk el, így nem jelentet gondot.”

Résztvevő: „Örülök, hogy van ilyen nap, mert tényleg jó volt, igaz én nem csináltam sok mindent a szervezésben, de jövőre be fogok segíteni. Idén meg csak szórakozom.”

Talán elmondható az általánosan, hogy a hetedik, valamint a bejövő kilencedik évfolyamok a leglelkesebbek, de a többiek is örültek annak, hogy ez a nap tényleg nem a tanulásról szól, hanem valami egészen másról, és természetesen mindannyian nagyon élveztük a 2014-es Bélás napot.

Szabó Laura

 

A képek szerzője: Varsányi Zsófi.